۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۵۹۶۳۸۰
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

راه‌های مودت قربی | موضع‌گیری در برابر دشمن نشانه مودت به اهل بیت

راه‌های مودت قربی | موضع‌گیری در برابر دشمن نشانه مودت به اهل بیت
حجت الاسلام رفیعی گفت: وقتی شما در مقابل دشمنان اهل بیت علیهم‌السلام موضع بگیرید، این خودش مودت است.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلیمین ناصر رفیعی در یکی از سخنرانی‌ها در تبیین آیه شریفه «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی» راه‌هایی را برای ابراز مودت به قربی (امیرالمؤمنین، حضرت زهرا و فرزندانشان علیهم‌السلام) بیان کرد.

راه‌های ابراز مودت به اهل بیت

مودت زبانی

اظهار مودت زبانی؛ مثل درود فرستادن و زیارت خواندن. امام جواد علیه‌السلام هر روز کنار قبر پیامبر صلی الله علیه و آله می‌رفت و زیارت می‌کرد و بعد به خانه حضرت زهرا علیها‌السلام می‌رفت و هر روز دو رکعت نماز برای حضرت می‌خواند.

چقدر انسان بوده که به خاطر دفاع از اهل بیت علیهم‌السلام زبانش را بریدند؛ مثل میثم تمار و ابن سکیت.

دعبل وقتی اشعارش را نزد امام رضا علیه‌السلام خواند، حضرت پیراهن تنش را به او داد؛ آن هم لباسی که سه سال شبی هزار رکعت در آن خوانده بود و هزار بار ختم قرآن در آن لباس داشت.

نامگذاری اهل بیتی بر فرزند، مصداق مودت زبانی است

همین که اسم اهل بیت علیهم‌السلام را بر فرزندان می‌گذارید مودت زبانی است. از نام، هویت را از ما می‌گیرند؛ کلاه سرتان نرود؛ نام اهل بیت بین المللی است.

شخصی خدمت امام رضا علیه‌السلام رسید گفت همسرم باردار است و دعا کنید که پسر شود. حضرت فرمود دو تا است دعا می‌کنیم جفتش سالم باشد. او هم خوش حال شد و می‌خواست اسم یکی را علی و دیگری را محمد بگذارد. حضرت فرمود گفتم دو تا است، ولی نگفتم هر دو پسر است؛ یکی دختر است. پرسید که (از بین علی و محمد) کدام اسم را بگذارد. حضرت فرمود که اسمش را علی بگذارد.

روز قیامت خطاب می‌شود که فاطمه برخیزد به سوی بهشت. فاطمه‌ها بلند می‌شوند. به آن‌ها گفته می‌شود که دختر پیامبر را گفتند. در روایت است که حضرت می‌فرماید که بگذارید هم‌نام‌های من هم با من بهشت بیایدند.

مودت مالی

اگر کسی می‌تواند، برای اهل بیت هزینه کند، وقف کند و روضه بگیرد.

یکی از شاهان بنی عباس سامرا آمده بود و دید قبر پدرش مخروبه است، ولی قبر امام هادی و عسکری علیهماالسلام تمیز ومرتب است. وزیرش گفت برای شما زشت است که قبر پدرت این گونه باشد. گفت ما هر چقدر خرج کنیم آخرش همین می‌شود، مردم نمی‌خواهند این‌هابماند، اما این‌ها را هرچقدر تخریب کنیم مردم می‌سازند. کسی نگوید که پول در عراق چه می‌شود؛ این‌ها بین المللی هستند و حرم‌ها باید ماندگار بماند.

مودت علمی
 
علامه امینی سی سال شبانه روز می‌نشیند، ده هزار کتاب را زیر و رو می‌کند و "الغدیر" را می‌نویسد.

سلطان محمد خدابنده وقتی شیعه شد به علامه حلی گفت چیزی بنویسد که دلیل تشیع باشد. علامه حلی کتابی به نام "الفین" نوشت که دو هزار دلیل بر ولایت امیرالمؤمنین است.

مودت جانی
 
عمرو بن حمق در جنگ صفین خدمت امیرالمؤمنین آمد و گفت به پنج دلیل دوستت دارم اسلامت مقدم است. جهادت از همه بالاتر است. جان رسول الله هستی. همسر حضرت زهرا و پدر امام حسن و امام حسین ‌علیهم‌السلام هستی. حضرت دعایش کرد. گفت آقا اجازه بده که جانم را فدایت کنم.

شهدای مدافع حرم، شهید فهمیده‌ها و شهید حججی‌ها مودتشان با جان است.

مودت عملی و اخلاقی

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: ما را دوست دارید، با عملتان ما را یاری کنید. وقتی دختری حجابش را رعایت کند، می‌شود یاری کردن اهل بیت. فاطمه زهرا علیه‌السلام محجبه بود یا نه؟ زینب کبری در مجلس یزید دغدغده‌اش حجاب بود و فرمود یزید! آیا این درست است که زن تو پشت پرده باشد و ناموس پیامبر مقابل چشم نامحرم!

ازدواج جوان، مودت اهل بیت است. کاسبی که دروغ نمی‌گوید، راننده تاکسی که زیادی نمی‌گیرد، مسئولی که دروغ نمی‌گوید و اختلاس نمی‌کند، مودت فی القربی است.

مودت اجتماعی

امام صادق علیه‌السلام فرمود: «من لم یقدر فلیصل صالحی موالینا یکتب له ثواب صلتنا؛ دستتان به ما نمی‌رسد شیعیان ما را کمک کنید گویا که ما را کمک کرده‌اید و ثوابش به ما می‌رسد.» دختری را کمک کنید ازدواج کند و جهیزیه‌اش را بدهید.

برائت از دشمنان و مودت عاطفی

وقتی شما در مقابل دشمنان اهل بیت علیهم‌السلام موضع بگیرید، این خودش مودت است.

مودت عاطفی؛ گاهی گریه بر اهل بیت مودت فی القربی است. اینکه فرمودند که حزن بر ما نشانه شیعه بودن از نشانه‌های مودت اهلبیت است. /۹۹۹/ت301/س
ارسال نظرات